Midden-Amerika
Midden-Amerika, Reizen

Zeven maanden reizen door Midden-Amerika, een overzicht

Wij hebben nu ruim zeven maanden gereisd door Midden-Amerika en hebben de landen Cuba, Mexico, Guatemala, Belize, Honduras, Nicaragua, Costa Rica en Panama bereisd. Op dit moment zeilen wij van Panama naar het Zuid-Amerikaanse land Colombia en kunnen wij terugkijken op een fantastische tijd in Midden-Amerika. Hoe hebben wij al die landen apart ervaren en welke indruk hebben die landen op ons achtergelaten? Dat vertel ik hier in chronologisch volgorde aan de hand van ‘where we went, stayed en ate’.

Onze start in Cuba

Onze reis begon 7 oktober 2015 in Cuba en daar werden we direct ondergedompeld in een heel ander leven dan dat wij dat kennen. Het beeld over Cuba klopt. Lege winkels en straten, oldtimers, vervallen koloniale gebouwen en een algehele gooi terug in de tijd. De keerzijde van Cuba zijn wij zelf, de toeristen. “Ga nu naar Cuba voordat het niet meer authentiek is” hoor je menig mens zeggen als het over het communistische land gaat. Oke, Cuba gaat veel ontwikkelingen door, zeker nu ze weer een soort van vrienden zijn met de VS. Maar de meest heftige ontwikkeling waardoor Cuba zijn authenticiteit zou kunnen verliezen is het snel opkomende massatoerisme. Wees dus geen massatoerist. Cuba begint op veel plekken namelijk al te lijken op een openluchtmuseum waar toeristenbussen aankomen om te kijken hoe het leven er vroeger uit zag.

Cuba

Where we went

Cuba is een lang gestrekt eiland en wij begonnen strategisch aan de oostkant om 29 dagen lang (net binnen de tijd voor ons visum) westwaarts richting Havana te reizen, waar we door zouden vliegen naar Cancun te Mexico. Het oosten van Cuba is minder toeristisch en heeft ons unieke plekken laten zien. Je hebt de Viazul touringcarbussen die de grootste steden en toeristische bestemmingen met elkaar verbinden. Maar dat is duurder en minder leuk dan zelf met het openbaar vervoer te reizen, in hoeverre dat aanwezig is. Wij hebben ons laten vervoeren in vrachtwagens, fietstaxi’s, paard en wagen, oldtimers, een vooroorlogse dieseltrein, visserbootjes en oud Nederlandse stadsbussen. Het is een fantastische manier van reizen waardoor je veel van het bijzondere Cubaanse leven meemaakt.

Where we stayed

Cuba heeft staatshotels en casa particulars. Laatst genoemde zijn eigenlijk een soort B&B’s en je herkent ze aan een blauw anker-vormig teken aan het desbetreffende huis. Je betaalt zo’n €20,- / €25,- en met een beetje onderhandelen is dat inclusief ontbijt. Het zijn de meest luxe plekken waar we geslapen hebben op onze reis tot nu toe. Met eigen badkamer, fijne bedden en een koelkast met koude biertjes. Maar wat nog het leukste is, is dat je verblijft bij een (vaak aardige) Cubaanse familie waardoor je een beetje uit de toeristenbubbel stapt.

Where we ate

Elke ochtend krijg je een heerlijk ontbijt voorgeschoteld bij je casa particular. Met veel vers fruit, ei, broodjes, sap en genoeg koffie en thee.

Vaak heb je ook de optie om ’s avonds voor je te laten koken (voor zo’n €5,- p.p.). Wij hebben heerlijke Cubaanse maaltijden voorgeschoteld gekregen. Daarnaast kun je natuurlijk ook in de restaurants terecht.

Zelf koken is bijna geen optie. Los van het feit dat je geen keuken tot je beschikking hebt wat in hostels in de rest van Midden-Amerika wel het geval is, is het ook lastig om je boodschappentas gevuld te krijgen in de vaak lege winkels. Wil je echt budget eten, dan kan je bij een van de hotdog kraampjes op straat terecht waar je met lokaal geld (ten opzichte van het aparte toeristengeld) kan betalen.

Bekijk al onze reisverhalen en reisvideo’s uit Cuba.

Weer op het vaste land; Mexico

Cancun is makkelijk en goedkoop te bereiken vanaf zowel Cuba als Europa. Mexico is weer heel anders Cuba maar het land en de mensen hebben ook ons hart gestolen. Wat mooi en bijzonder is het daar.

Mexico

Where we went

Vanuit Cancun zijn we eerst verder langs de Caribische kust gereisd waarna we inlands de zogenoemde mayaroute hebben gevolgd. Vanaf San Cristobal de Las Casas reizen de meeste mensen richting Guatemala maar na goede tips van medereizigers zijn wij verder Mexico ingegaan richting de Pacifische kust en dat heeft ons geen windeieren gelegd. We hebben daar een van de mooiste tijden van onze reis meegemaakt. Uiteindelijk hebben we twee maanden in het mooie land vertoefd.

Where we stayed

Mexico heeft goede hostels waar wij in dorms of privekamers hebben geslapen. De keuze hing meestal af van de prijs. In Puerto Escondido hebben we een tent en luchtbed gekocht. Dat was een gouden zet want daar hebben we vervolgens de volledige route langs de kust gebruik van gemaakt en ook op de rest van de reis hebben hem vaak kunnen opzetten. Dat heeft ons veel geld bespaard en we zien het tevens als een luxe om je eigen ‘huisje en bed’ te hebben. Iets wat je niet hebt in de drukke warme dorms in hostels.

Where we ate

De Mexicaanse keuken is terecht bekend en geliefd. Wat hebben we daar toch lekker gegeten! In elke stad heb je grote overdekte markten waar je overdag heerlijk en erg goedkoop een heerlijke typisch Mexicaanse gerecht voorgeschoteld krijgt. Maar je kunt er ook tassen vol groeten voor een prikkie krijgen waarmee je zelf gezond kunt koken.

Bekijk al onze reisverhalen en reisvideo’s uit Mexico.

Het minder ontwikkelde Guatemala

Guatemala is nog een stuk minder ontwikkeld dan Mexico en dat maakt het weer anders en bijzonder. De Maya cultuur is ook hier sterk aanwezig.

Guatemala

Where we went

Bij de grensovergang Tapachula kwamen wij het land binnen en we reisden direct door naar Lago de Atitilan. Vervolgens hebben wij in Quetzaltenango (Xela) twee weken een Spaanse cursus gevolgd waarna we bij Antigua onder andere de vulkaan Acatenango hebben beklommen. Tijdens onze reis richting het noorden van Guatemala hebben we prachtige bestemmingen aangedaan, zoals Semuc Champey en Rio Dulce. Het land verlieten we bij de grens van Belize na ons bezoek aan Tikal.

Where we stayed

Ook Guatemala heeft goede en betaalbare hostels met alle faciliteiten van dien om te  relaxen en zelf te kunnen koken. Tijdens onze Spaanse cursus in Xela verbleven we bij een gastgezin. Dat was enerzijds goed omdat we ook buiten de lessen om ‘gedwongen’ werden om Spaans te praten maar het bood ons ook letterlijk een kijkje in de keuken van een Guatemalteeks gezinsleven, dat soms verrassend traditioneel bleek te zijn. In onder andere Antigua hebben we gebruik gemaakt van Airbnb, wat ons ook weer bij fijne accommodaties heeft gebracht.

Where we ate

Het eten in Guatemala is minder spannend dan Mexico maar je kan ook hier je buik vol eten op en bij de markten. In het gastgezin kregen we driemaal per dag een typisch Guatemalteekse maaltijd voorgeschoteld en geen dag hetzelfde. Toen we de eerste avond met het gezin aten en we een klein bord met een gebakken eitje, frijoles (gepureerde bruine bonen) en een kleine tortilla. Ik dacht dat dat het voorgerecht was. Maar toen de rest van de gezinsleden gingen afruimen en er niets meer kwam, kwamen we tot de conclusie dat de kleine Guatemalteken geen grote eters zijn. Men eet overigens in de middag uitgebreider, wat ook het geval is in de andere Midden-Amerikaanse landen.

Bekijk al onze reisverhalen en reisvideo’s uit Guatemala.

Swingend Belize

Zodra je de grens overgaat merk je dat je in het Afro Amerikaanse land bent. De rastamuziek knalt door de straten en je wordt vriendelijk in het Engels begroet. Belize is namelijk het enige land in de regio waar Engels de voertaal is.

Caye Caulker Belize

Where we went

Vanaf de grens zijn we direct doorgereisd richting het Caribische eiland Caye Caulker. Het is daar prachtig, er hangt een heerlijke vibe en je kunt er heel mooi snorkelen. Na Caye Caulker wilden we met een driedaagse zeiltocht langs de kust van Belize naar beneden zeilen, maar slecht weer gooide roet in het eten. Per bus zijn we daarom zuidwaarts richting Punta Gorda gegaan om daar de ferry te pakken naar Puerto Barrios om de volgende dag door te reizen naar Honduras.

Where we stayed

De enige plek waar we zijn verbleven in het hostel Bella’s place op Caye Caulker waar we met onze eigen tent in het zand konden staan.

Where we ate

Heel veel vis en kreeft stond hier op het menu, heerlijk! We hebben wel veel zelf gekookt omdat het een wat duurder land is, maar de keer dat we voor ons lieten koken bestelden we een overheerlijke verse kreeft in het restaurant.

Bekijk al onze reisverhalen en reisvideo’s uit Belize.

Korte stop in Honduras

Lastige situatie. Van veel mensen krijg je te horen dat het een onveilig land is. De meeste reizigers die je dat vertellen hebben het land zelf overgeslagen, dat wil zeggen dat ze er alleen doorheen hebben gereisd per bus. Na met veel verschillende mensen te hebben gesproken, ook met mensen die er wel langere tijd zijn geweest, hebben we besloten om niet veel tijd in het land te besteden. Gewoonweg omdat er nog zoveel mooie landen op het programma stonden.

Where we went and stayed

Veel mensen rijden met een dure internationale bus door het land. Als wij dat wilden moesten we eerst helemaal naar Guatemala stad, te omslachtig dus. Maar zoals we dat al heel de reis doen, pakten we gewoon het lokale openbaar vervoer en dat is ook in Honduras heel goed te doen. We hebben overnacht in de hoofdstad waar we de volgende dag weer vertrokken richting Nicaragua.

We hebben mensen gesproken die een supertijd hebben gehad in Honduras. Ik hoor ook graag van jou als je diezelfde ervaring hebt! Want ik denk dat Honduras een land is waar toerisme een kans zou moeten krijgen.

Backpackersland Nicaragua

Een land die wel meer en meer door (o.a. Nederlandse) toeristen gevonden wordt. En dat is logisch; Nicaragua is mooi, heeft veel te bieden en het is er goedkoop.

Nicaragua

Where we went

Onze eerste bestemming was Matagalpa, een stad in de noordelijke highlands. Minder ontwikkeld en toeristisch dan de bekende plekken in het zuiden. En dat merk je aan de mensen die wat stugger zijn (lees; niet zo aardig). Daarna zijn we naar Leon gegaan waar je onder andere van een vulkaan kunt sleeën. In de hoofdstad hebben we een binnenlandse vlucht naar Corn Islands gepakt, waar we een week op het prachtige Caribische eiland hebben vertoefd. Granada en Isla Ometepe waren de volgende bestemmingen. We sloten af in San Juan del Sur, waar we lekker fout hebben meegefeest op Sunday Funday.

Where we stayed

Via Airbnb zijn we bij verschillende leuke accommodaties terecht gekomen. Sommige waren een officiële B&B met meerdere gasten en sommige hadden slechts een kamer in hun huis beschikbaar gesteld via het online platform. Maar in alle gevallen was het een erg leuke manier om met locals in contact te komen. Met onze gastheer in Granada hebben we zelfs stapavonden gehad en heeft hij ons door zijn stad geleid. Op Isla Ometepe heeft onze tent weer onderdak geboden op Finca de Zopilote.

Where we ate

Omdat Nicaragua relatief goedkoop is, is de verleiding groot om steeds buiten de deur te eten. Na onze calculatie aan het einde van de maand, merkten we op dat dat niet financieel voordelig had uitgepakt. Want voor €5,- p.p. uiteten is goedkoop maar je kunt hier heel wat avondmaaltijden zelf van koken. Het menu bestaat voornamelijk uit gallo pinto (rijst en bonen) waar veel westerlingen snel op uitgekeken zijn. Wij hebben daarentegen erg genoten van weer een nieuwe keuken.

Bekijk al onze reisverhalen en reisvideo’s uit Nicaragua.

Groen, groener groenst in Costa Rica

Je rijdt Costa Rica in en meteen is alles groen, oftewel dik oerwoud met een grote diversiteit aan flora en fauna. Ah dus zo ziet de regio Midden-Amerika eruit als je de natuur met rust laat… De latin vibe is het minst in dit land en de meeste accommodaties worden gerund door gringo’s (westerse blanken). Maar naar Costa Rica kom je dan ook voor de adembenemende natuur.

Costa Rica

Where we went

Je merkt dat niet iedereen afhankelijk is van het openbaar vervoer hetgeen in de omringende minder ontwikkelde landen wel het geval is. Het aanbod is dus minder en je reis kan voor kleine stukken lang duren en sommige plekken die op de kaart dichtbij leken hebben we niet aangedaan omdat dat minimaal een dag reizen zou betekenen. We begonnen aan de Pacifische kust bij Samara, waarna we de bergen in zijn gegaan bij Monteverde en La Fortuna. Na de hoofdstad San José te hebben bezocht zijn we met tussenstops langs de Pacifische oceaan zuidwaarts gereisd richting Panama.

Where we stayed

Costa Rica is een relatief duur land. De prijzen zijn zoals we die in Nederland kennen of iets goedkoper. Maar dat maakt je creatief. We hebben daarom weer gekampeerd en goede deals op Airbnb gezocht. Slapen in een dorm (waar we eigenlijk wel vanaf gestapt zijn) kost zo’n 16 dollar per nacht maar op Airbnb heb je voor minder een mooie privé kamer.

Where we ate

Gelukkig heb je hier ook goedkope lokale eettentjes die ze hier geen “comedores” noemen (zoals in de rest van de landen) maar “soda’s”. De supermarkten zijn westers gevuld en de meeste hostels en Airbnb’s hebben een keuken. Zelf koken hebben we dan ook hier het meest gedaan. Uiteindelijk waren onze kosten in dit land het laagst, zo zie je maar..

Bekijk al onze reisverhalen en reisvideo’s uit Costa Rica

Panama; meet the parents

Panama zouden we op een bijzondere manier ervaren. De ouders van Sophie kwamen namelijk langs en in negen dagen zouden we het land rondrijden. Toen Sophie en ik het land binnenkwamen schrokken we wel een beetje toen we over de Panamericana reden (de weg die heel Centraal-Amerika met elkaar verbindt. Alle natuur was namelijk neergemaaid of weggebrand. Langs de kant van de weg lag het vol met afval en een leuke plek om te overnachten vonden we ook niet echt. Zou dit de eerste teleurstelling zijn van onze reis? Gelukkig niet want Panama heeft heel veel te bieden. Je moet dan wel je reis plannen en naar de juiste plekken gaan. En dat hebben we voor die negen dagen met de (schoon)ouders dan ook goed gedaan.

Traditionele kleding Panama

Where we went

We haalden ze op in Panama-Stad. Na zeven maanden zagen we voor het eerst weer familie in levende lijve wat natuurlijk heel leuk en bijzonder was. Na twee dagen de stad te hebben verkend zijn we met een huurauto richting Santa Fé gereden. Daarna stond Boquete op het programma en de laatste drie dagen hebben we vertoefd op de Caribische archipel Bocas del Toro.

Where we stayed

Met dit hoge bezoek ging onze standaard ook iets omhoog. Geen luchtbed die leegloopt of slapen op een zaal met snurkende backpackers maar leuke B&B’s waar de bedden een goed matras hadden. Wat een verademing! Waar hadden we die accommodaties opgedaan? Op Booking.com en Airbnb.

Bekijk al onze reisverhalen en reisvideo’s uit Panama

Onze volledige route door Midden-Amerika

Where we go next

Dit waren acht mooie en bijzondere landen. Je zou denken dit is een mooie ervaring, pak je spullen en ga naar huis. Maar onze missie is nog niet klaar. Wij hebben negen maanden uitgetrokken om onze droom na te jagen en die droom is nog niet over. Zoals gezegd zeilen wij nu naar Zuid-Amerika waar wij tot juli zullen blijven. Over Colombia hebben we zulke goede verhalen gehoord dat we met hetzelfde enthousiasme en dezelfde nieuwsgierigheid als we begonnen weer onze backpack inpakken om ook dit land te gaan ontdekken. Uiteraard kun je dan ook weer van onze verhalen en video’s genieten.

Heb je vragen over onze reis tot zover? Stel ze dan gerust, hieronder of op onze social media.