Pelikanen op Caye Caulker Belize
Belize, Midden-Amerika, Reizen

You better Belize it in Caye Caulker

Als je in Belize bent zie je overal shirts met ‘I am a Belizer’ en ‘It’s unbelizeble’ erop gedrukt en dan met name op Caye Caulker. Het caribische eiland waar wij een weekje hebben uitgehangen. Iedereen wordt hier betoverd door het leuke rastasfeertje van dit kleine eiland. Er wordt Engels gesproken, reggae muziek gedraaid en aan seafood is er geen tekort. Sommigen komen speciaal voor het duiken in de Blue hole, waarvan wij horen dat het redelijk tegenvalt. Al is het alleen maar omdat dat 250 euro kost. Anderen komen ernaartoe voor dat gevoel om de hele dag met je blote voeten rond te lopen. Net zoals wij. Het is een klein eiland met palmbomen waarbij de wandelpaden bestaan uit zand van het strand en waar geen auto’s rondrijden.

Een duur grapje

Een bezoek aan dit eiland kan wel een duur grapje zijn tijdens je negen maanden budget backpacken. Gelukkig hebben wij een tent, waardoor dure bestemmingen vaak een stuk goedkoper voor ons uitvallen. Zo kampeerden we op Caye Caulker bij Bella’s Backpackers, waar veel gezellige mensen waren om samen mee te eten en rum te drinken. En we hadden zelfs een persoonlijke bewaker voor/op onze tent.

Kamperen op Caye Caulker Bella's Backpackers

Het eiland verkennen

Om een beter beeld te krijgen van het eiland liepen we het eiland helemaal rond. Zo zagen we alle mangroves en vakantiehuizen die er zijn gebouwd en kwamen we ook nog in het lokale gedeelte van het eiland. Die wonen heel slim gewoon in het midden van het eiland in plaats van aan de zee vanwege gevaar voor orkanen.

Wandelen Caye Caulker

Na die hete wandeling van drie uur zijn we lekker op het strand gaan liggen waar elke dag een man op zijn fiets langskomt om bananenbrood te verkopen. Na zo’n lekkere dag was het rond een uur of 5 natuurlijk tijd voor cocktails bij de split terwijl we genoten van de zonsondergang.

Snorkelen in de warme Turquoise zee

Duiken op Belize is duur, en omdat het water zo helder is, is snorkelen een goed alternatief. En na deze tour denk ik eigenlijk dat het misschien wel leuker en mooier is om te doen.

Snorkelen bij Caye Caulker

We boekten een snorkeltour bij Bella’s Backpackers bij een leuke vent die zijn tour aan het promoten was. We zagen daarbij plaatjes van mensen die haaien aanraakten, dus informeerden we naar hoe diervriendelijk deze tour was. Hij gaf aan dat hij als een van de weinige de dieren niet voert en hij ze ook niet zou aanraken. En hij zei dat hij met veel zorg voor dieren de toer doet.

Het was een super leuke tour en de gids deed heel erg zijn best en vertelde leuke dingen over het eiland en de omgeving. We maakten vijf verschillende stops om te snorkelen. Bij de eerste stop keek ik mijn ogen uit. Ik had nog nooit zulk helderblauw water gezien waar ik meters naar beneden kon kijken. Het was er dus prachtig om te snorkelen langs het koraalrif en we kwamen veel kleurrijke vissen en kreeften tegen.

De gids nam een speer mee tijdens het snorkelen en de vangst van die dag brachten we ’s avonds naar een restaurant waar dat lekker voor ons werd klaargemaakt. Met een gezellige groep hebben we die avond heerlijk genoten van een enorme vis en kreeft.

Bij de volgende stops zagen we enorme zeeschildpadden, stingrays en verpleegster haaien. Het leuke was dat we tijdens het snorkelen spontaan een enorme stingray en haai zagen, zonder dat die werden gelokt met voer. Dat gebeurde ook op de plek met een grot gevormd door koraalrif waar je onderdoor kunt zwemmen. Velen durfden dit niet aan, maar Jip dook er natuurlijk een paar keer onderdoor, waarbij hij een keer aan het eind van de grot een stingray tegemoet zwom!

Ondanks het praatje van de gids dat ze enorm met zorg omgaan met de dieren, was er toch een stop waar hij voer in een schelp stopte en op de bodem legde, waar de haaien op af kwamen. Hij beweerde dat de haaien hierdoor nog moeite moeten doen voor het voer dus dat het daarom niet slecht was, maar ik weet niet of dat echt zo is. De haaien weten immers dat ze daar gevoerd worden en blijven daar lekker hangen, zoals Jip ook laatst schreef.

Eco snorkeltour

Maar als je het echt goed wilt doen kun je ook naar een ecologische tourorganisatie gaan. We liepen daar toevallig de dag daarna langs en maakten even een praatje met de eigenaar. De man vertelde ons dat hij ook rekening houdt met dingen zoals water meenemen op de boot die dan wordt gedronken uit plastic glazen, terwijl andere organisaties plastic zakjes met mineraalwater meenemen om te drinken. Natuurlijk niet zo milieuvriendelijk. Daarnaast zul je hem dus echt geen dieren zien voeren en gaat het voornamelijk om de natuurlijke onderwaterwereld. Dus mocht je ernaartoe gaan dan zou je hier kunnen boeken.

Where we go…

Zeilen Caye Caulker

Vanaf Caye Caulker zouden we met een zeilboot drie dagen lang met tussenstops op eilandjes naar het zuiden reizen. Helaas werd deze tocht geannuleerd vanwege het weer, waardoor we besloten over land met lokale bussen richting Nicaragua te reizen. Dus in de volgende post lees je over het goedkoopste land van Midden-Amerika.