strand samara
Costa Rica, Midden-Amerika, Reizen

Een warm welkom in Costa Rica; Sámara

Nadat we een paar dagen in San Juan del Sur hadden doorgebracht, was het moment om naar het volgende land te gaan weer aangebroken. En wel het achtste land dat we tijdens deze reis bezoeken, Costa Rica. Elke keer is dat weer een bijzonder moment. Als je de wereldkaart ziet lijkt Midden-Amerika niet heel groot, maar we verbazen ons erover hoe verschillend alle landen zijn ten opzichte van elkaar.

Een groene eerste indruk

Elk land heeft zijn eerste indruk en bij Costa Rica was de natuur het eerste wat ons opviel. De natuur wordt in Costa Rica heel goed beschermd. 20 procent bestaat uit beschermde natuur, Nationale Parken. Toen we vanaf de grens Peñas Blancas de bus pakten naar Sámara, reden we door een omgeving omringd door enorme bossen en gebergte. Vanuit de bus konden we de apen al in de bomen zien hangen.

Kamperen in het Pacifische Sámara

Het eerste wat mensen zeiden die we tegenkwamen op reis, is dat Costa Rica zo enorm duur is. Daarom wordt er vaak gauw doorheen gereisd tijdens het backpacken en ‘bewaard voor een andere vakantie’. Zonde denk ik. Met een beetje creativiteit kun je het best goedkoop doen hier, door bijvoorbeeld zelf te koken en te kamperen. Wij hebben voor 14 euro per nacht bij hostel Las Mariposas gekampeerd, waar elke avond een gezamenlijk diner werd gemaakt en waar je ook zelf kunt koken. En nog een pluspunt; het hostel ligt op 60 meter afstand van het prachtige strand van Sámara. We hebben al veel mooie stranden gezien, maar wat hier bijzonder was, was het uitzicht op het oerwoud. Daarnaast leent het strand zich er perfect voor om te leren surfen, omdat de hoge golven worden tegengehouden door het koraalrif dat dichtbij de kust ligt.

familie op strand samara

Een hete strand hike

Naast het strand van Samará zijn er nog meer stranden te ontdekken in de buurt. Je kunt een fiets huren, maar daar betaal je per fiets 10 dollar per dag voor. Wij hebben daarom onze eigen hike gedaan met een mix tussen jungle met aapjes, rivieren met krokodillen en rotsachtige stranden, waarbij we uiteindelijk werden getrakteerd op het parelwitte zandstrand van playa Barrigona. Omdat deze hike zo goed beviel schets ik de route even, zodat jij dit ook kunt doen als je Samara bezoekt.

Aap in Costa Rica

Eerst een paar tips: begin vroeg in de ochtend, want het is ongeveer anderhalf uur tot twee uur lopen en het is al bloedheet om 10 uur ’s ochtends. Neem genoeg water en eten mee, want onderweg kom je geen winkels tegen en op de eindbestemming Playa Barrigona kun je ook niets kopen. Check voordat je vertrekt wanneer het laagtij is, omdat je anders onder andere een rivier vol krokodillen over moet steken.

De route

Vanaf Samara loop je eerst via de verharde weg naar Playa Buena Vista. Je loopt dan door de natuur waar je apen kunt spotten. Net voordat je Playa Buena Vista bereikt, moet je een rivier oversteken. Met laagtij kun je via de stenen die boven het water uitkomen aan de overkant komen.

Playa Buena Vista rivier

Dan ben je aangekomen op het lange strand van Buena Vista en kun je vanaf daar helemaal doorlopen langs de kust naar Playa Barrigona. Ook dit is enkel mogelijk met laagtij, omdat je een stuk via rotsen moet lopen die onder water staan tijdens hoogtij. Na deze tocht kom je aan op je eindbestemming, een beloning. Op dit mooie strand kun je in de schaduw onder de palmbomen heerlijk een dagje doorbrengen, met af en toe een verkoelende duik in de golven.

Een wild kanotochtje

Kanoën op een kabbelende rivier, dat was ik wel gewend. Maar een kanotocht op de Pacifische oceaan was een primeurtje voor mij. Voor de kust van Sámara ligt een eilandje met een wit zandstrand, waar je naartoe kunt kanoën en in helder water kunt snorkelen. Wij vertrokken om 7 uur ’s ochtends, maar niet zonder slag of stoot, letterlijk en figuurlijk. Het is namelijk best een kunst om door die golflijn te komen. En aangezien de verhuurder van de kano mijn vraag of het gevaarlijk was, enkel beantwoordde met: ‘It’s the pacific’, was ik nog niet veel wijzer geworden. Omdat het nog hoogtij was, waren de golven wat hoger. We deden een poging om het water in te komen, maar ineens kwam er een enorme golf op ons af. Jip zat in de kano en ik stond ernaast. Toen Jip met de kano bovenop de golf werd gezogen, kwam de kano dwars te liggen waardoor hij niet over de golf heen kwam, maar terug naar achter klapte. En daar stond ik nou net. Nog net op tijd dook ik met mijn hoofd (en toen ook nog met mijn zonnebril) onder water, toen ik die gele punt op mijn hoofd zag afkomen. Na een paar koprollen kwam Jip ook weer boven water.  Een fantastisch begin van onze tocht. Gelukkig was een medewerker onze redding, die ons door de golven hielp. En dat was nog best een onderneming. Toen we erdoorheen waren, begaven we ons op rustiger water en konden we genieten van het mooie oerwoud om de kust en het eilandje. En omdat we zo vroeg waren vertrokken, waren we de tours voor en hadden we het eiland voor onszelf.

eiland samara

Where we go..

Na  Sámara wilden we eigenlijk nog richting Montezuma, meer in het zuiden van dit schiereiland. Helaas was het openbaar vervoer hiernaartoe niet zo goed geregeld, en hadden we dus eigenlijk een eigen auto nodig. Omdat liften niet altijd even succesvol bleek te zijn op deze route, zochten we naar een andere bestemming. Al maanden lang heb ik het tegen Jip over ziplinen in Monteverde, dus daar ging de reis naartoe! Lees in de volgende post hoe vet dat was.