Vulkaan San Pedro
Guatemala, Midden-Amerika, Reizen

San Pedro la Laguna: vulkaan beklommen en vrienden vermist

Vanuit Mexico zijn we met onze Portugese medereizigers direct naar het prachtige Lago Atitlan in Guatemala gereisd om daar de jaarwisseling te vieren. Maar Oud & Nieuw verliep iets anders dan verwacht…

Oudejaarsdag op de koffie bij het politiebureau

Het begon op 30 december 2015. Met uitzicht op het meer deelden we met zijn vieren een kamer in hotel Colibri in San Pedro de Laguna. We deden die dag elk ons ding en met het avondeten zouden we weer bij elkaar komen om op het balkon te genieten van wijn, eten en het uitzicht. Jip en ik gingen inkopen doen voor de volgende dag zoals champagne en ingrediënten voor oliebollen. De Portugezen gingen een ‘wandelingetje maken richting de vulkaan San Pedro’. Meer hadden we voor het eerst ook niet aan elkaar verteld. Toen wij terug kwamen van het boodschappen doen waren de Portugezen nog niet terug, ook niet toen we het eten klaar hadden rond een uur of acht en dat was gek…

De avond kroop voorbij en er was nog geen spoor van onze vrienden te bekennen. We keken in hun spullen, maar alles om langer weg te blijven zoals geld en warme kleding lag er nog. Ook hun telefoon lag er nog dus we konden ze op geen enkele manier bereiken. Nu begonnen we ons zorgen te maken. We hadden ze dus horen praten over de vulkaan San Pedro. Een vulkaan die je kunt beklimmen via een steil maar overzichtelijk pad. Voor het officiële pad moest je wel €10,- entree betalen en zij hadden het er eerder over dat ze het onzin vonden om zoveel te betalen voor een wandeling. Zouden ze dan toch zomaar die berg zijn opgelopen? Toen ik  Googlede op Vulkaan San Pedro, is het eerste wat je tegenkomt ‘Beklim deze vulkaan niet buiten het officiële pad vanwege veel voorkomende gewapende overvallen met veel geweld’.  Goed, slimme actie. Dat hielp echt enorm om rustig te blijven. We besloten om naar buiten gaan en om rond te vragen of iemand wat meer wist. De eigenaar van het hostel naast ons gaf aan dat ze rond een uur of twee ’s middags inderdaad de vulkaan waren gaan beklimmen, via een onofficieel pad. Maar hij stelde ons gerust door te zeggen dat ze om 17:00 uur ook weer terug waren gekomen en daarna naar een restaurant waren gegaan. Enigszins verbaasd over het verhaal, maar een klein beetje gerustgesteld besloten we weer te wachten in onze kamer. Daar lig je dan in je bed te wachten met een ander leeg bed in je kamer..

31 december: Toen het de volgende ochtend na een gebroken nacht op oudejaarsdag om 6:00 uur licht werd en we nog steeds naar een leeg bed keken, begonnen we toch sterk te twijfelen aan het verhaal van de beste man. Toen ik een doorgewinterde reiziger van rond de 70 aansprak die naast ons appartement naar de zonsopgang zat te kijken, bleek ons gevoel terecht. Ten eerste gaf hij aan dat de man waarschijnlijk loog, hetgeen schijnbaar heel normaal is hier in Guatemala. Mensen zeggen alles wat je het liefst wil horen. Daarnaast gaf hij aan dat verdwalen op deze vulkaan erg gemakkelijk gaat, doordat het uit een enorm dichtbegroeid oerwoud bestaat. Voor doorgewinterde hikers was dit zelfs ingewikkeld. Heel rationeel voorspelde hij dat 80% kans bestond dat ze verdwaald waren en de nacht op de vulkaan hadden doorgebracht en 20% kans bestond dat sprake was van een crime. Ik was na deze opmerking trouwens ook echt enorm rationeel en relaxed.Vrienden vermist op vulkaan San Pedro - Where we go

Met kloppend hart kleedden we ons aan en gingen op zoek naar een politiebureau. We hadden met Spaans oefenen nog niet het onderdeel ‘aangifte doen van vermiste personen’ gehad maar door een paar extra woorden op te zoeken kwamen we er redelijk uit. Aanvankelijk gaf de politieagent aan dat we om 14:00 uur moesten terugkomen, omdat mensen 24 uur vermist moesten zijn voordat ze gingen zoeken. Toen wij aangaven dat ze enkel shorts droegen en verder helemaal niks bij zich hadden zoals een telefoon of water of eten, werd toch actie ondernomen. Al gauw waren er drie gidsen en een politieagent aan het zoeken en werd druk heen en weer gebeld. De gids dacht dat ze waarschijnlijk gewoon aan het feesten waren, omdat ze niet geregistreerd stonden bij de ingang van de vulkaan. Maar ik gaf aan dat ze niet geregistreerd stonden omdat ze waarschijnlijk een ander pad gevolgd hadden. Drie uur later zaten we nog steeds in het politiebureau en was er nog geen spoor te bekennen. Drie uur lang op een politiebureau met de meest nare scenario’s in je hoofd wat er met onze medereizigers gebeurd kon zijn. Zeker acht mensen waren in de weer om te onderzoeken waar ze konden zijn.  Net op het moment dat ze gezamenlijk besloten dat ze waarschijnlijk gewoon op het populaire festival in de buurt waren en ze de zoektocht wilden staken, kwam er een belletje van een parkwacht op de berg; de Portugezen waren terecht!

Lost on Vulcano San Pedro - Where we go

Wat een opluchting! De Portugezen waren inderdaad op eigen houtje de berg opgelopen in het oerwoud. Ze konden alleen niet meer de weg terug vinden en waren dus volledig verdwaald. Toen het donker werd, was de enige optie om te blijven in het bos en te overnachten op de ijskoude vulkaan. Zonder warme kleding, eten en water! Ze hebben zichzelf warm gehouden door samen in zijn joggingbroek te kruipen en de enigszins sappige koffiebonen aan de struiken moesten iets van vochtigheid in hun monden brengen.

Godzijdank waren ze verder in orde, afgezien van de oververmoeidheid, behoorlijk toegetakelde benen en uitgedroogde lichamen. Dit was dus het begin van onze oudejaarsdag die na goed bijslapen van de twee nog even gezellig werd toen de oliebollen werden geserveerd. Maar drie keer raden wie er een half uur voor de jaarwisseling weer in slaap vielen..  Jip en ik zijn hebben dus maar met zijn tweeën de champagne geopend en op het dakterras genoten van het vuurwerk rondom het meer.

Oudjaarsdag in San Pedro

Nieuwjaarsdag op vulkaan San Pedro

1 januari brachten wij ironisch genoeg door op dezelfde vulkaan, maar dan wel op de officiële en veilige manier. Het is een flinke klim steil omhoog door de mooie natuur. Weer eens wat anders dan een nieuwjaarsduik. Je komt eerst langs boomgaarden waar groente en fruit wordt verbouwd door families uit het dorp. En vervolgens loop je via steile trappen, onder andere gevormd door boomwortels naar boven.

Pauze op San pedro

Wij waren in ruim drie uur op de top. Ik heb volgens mij wel tien keer gezegd dat we er nu écht bijna  waren, dus makkelijk voelde het niet. Maar toen we eenmaal bovenop de top stonden en we dat geweldige uitzicht op het meer hadden dat omringd is door alle vulkanen, was het het absoluut meer dan waard. Ik moet er wel even bij vermelden dat we een week lang niet konden lopen. Tip: begin vroeg, zodat je niet hoeft te haasten om voor het donker terug te zijn. Reken naast de ruim drie uur omhoog nog een uur de tijd op de top en ruim twee uur terug wandelen naar beneden.

Uitzicht San Pedro

Een bijzonder oud en nieuw

De vulkaan San Pedro stond dit jaar centraal tijdens Oud & Nieuw. Met oudejaarsdag zoek je je vrienden op de vulkaan en op nieuwjaarsdag beklim je hem. We hoeven natuurlijk niet uit te leggen dat je zulke activiteiten (of eigenlijk alles tijdens je reis) goed voorbereid moet doen. Los van het feit dat je zelf niet graag op zo’n manier overnacht, moet je ook beseffen dat je er ook anderen mee belast. Er waren drie uur lang zes mensen aan het zoeken waarvan de helft uit gidsen bestond. Wij willen vaak ook de gebaande paden omzeilen waar je de Northface types met beige afritsbroeken tegenkomt. Hiervoor kan het handig zijn te beseffen dat je niet in ‘je eigen’ land rondloopt, waar je waarschijnlijk feilloos dingen aanvoelt. Gelukkig is het met onze vrienden goed afgelopen en hebben we 2016 alsnog goed kunnen beginnen!Vrienden gevonden op vulkaan San Pedro - Where we go

Previous Post Next Post

You Might Also Like

6 Comments

• Reply Bianca 24 januari 2016 at 19:55

Ohh brr van eng! Jullie hebben goed gehandeld! En als je door hebt dat je verdwaald bent is volgens mij het beste wat je kunt doen, niet verder lopen?! Wel prachtig van op de top daar!

• Reply Sophie 25 januari 2016 at 15:54

Ja zeker, dat dachten zij ook. Tuurlijk wilden ze het liefst naar huis, maar het had gewoon geen zin om door te lopen en dat was ook alleen maar gevaarlijk omdat er geen pad was. Heel fijn dat het goed is afgelopen ja. 🙂

• Reply Wieske 24 januari 2016 at 21:19

Spannend verhaal! Maar gelukkig kwam het goed.. Veel plezier de komende tijd.. we volgen jullie en zo voelt het een beetje of we er nog zijn..

• Reply Sophie 25 januari 2016 at 15:55

Haa Wies! Zeker spannend was het ja. Blij dat we geen slecht nieuws hoefde te brengen inderdaad.. Leuk dat jullie ons volgen 🙂 Alles goed daar in Nederland of veel heimwee? X

• Reply Danny van der Meijden 25 januari 2016 at 09:16

Heftig om te lezen, want een vulkaan beklimmen buiten de officiële paden om is niet erg snugger. Het zal niet de eerste keer dat mensen verdwalen omdat je totaal gedesoriënteerd raakt. Daarbij ook super gevaarlijk omdat je niet weet waar je loopt, dus ook niet weet of er afgronden o.i.d. zijn. Zijn al vele mensen omgekomen in Guatemala door dit soort acties. Gelukkig is er niets met ze gebeurd, hopelijk hebben ze er van geleerd.

Prachtig uitzicht hebben jullie op de San Pedro. Dat had ik ook graag willen zien, in plaats van wolken 😀

• Reply Sophie 25 januari 2016 at 15:57

Nee, dat was niet het beste idee van het jaar 😉 Ze waren wel erg geschrokken ook dus ik denk niet dat ze het nog eens zouden doen nee. Inderdaad gevaarlijk, dat bedoel ik ook met dat je moet doorhebben dat je niet in je eigen vertrouwde land rondloopt. Maar ik las inderdaad een krantenartikel bij een tourorganisatie van een meid die 5 dagen vastzat op een vulkaan. Dus het gebeurt schijnbaar vaker inderdaad.. Je hebt ook zoveel ongerepte natuur hier.