Wandelen Boquete
Midden-Amerika, Panama, Reizen, Vakantie

Rondreis door Panama, “Where we go meet the parents”

Na zeven maanden reizen met zijn tweeën kwamen mijn ouders ons opzoeken in Panama. Samen ontdekten we negen dagen lang Panama met de auto. Een roadtrip bestaande uit Pacifische en Caribische stranden, bergdorpjes met watervallen, vergezichten, exotische vogels en vooral veel hikes. Lees hier over onze alles omvattende route, waarbij we gezamenlijk begonnen in Panama-Stad.

Dag 1-2 Panama City: Panama kanaal en nationaal park Soberania

In de veelzijdige hoofdstad van Panama brachten we de eerste twee dagen door. We wachtten onze (schoon)ouders bij de luchthaven op, dat op 20 minuten rijden van Panama City ligt. We verbleven in de karakteristieke wijk Casco Viejo waar in 1800 de rijke Panamezen woonden. Na een borrel op het balkon van hotel Casa Panama met uitzicht op de skyline, bezochten we restaurant Tantalo waar ze heerlijk eten serveren en tevens een rooftop bar hebben.

De tweede dag vertrokken naar het beroemde Panama kanaal. Bij de Miraflores sluizen zagen we de enorme vrachtschepen door de sluizen worden begeleid. Als je er rond een uur of negen in de ochtend, heb je de grootste kans om het gehele tafereel te aanschouwen. Bezoek je Panama-Stad? Dan hoort dit bij je bezoek!

Sluizen panama kanaal

Na het Panama kanaal reden we door naar het Soberania park, een beschermd natuurgebied bestaand uit regenwoud. Echte jungle, zo kon je niet alleen zien maar ook ruiken. Warme vochtige tropengeur. Wij liepen een korte trail genaamd Sendero El Charco, goed om te proeven van de jungle sfeer waarbij je onderweg ingestorte loopbruggetjes en riviertjes moet trotseren. Na deze activiteiten waren we toe aan een lunch in Casco Viejo bij het plein Simon Bolivar waar leuke restaurantjes zijn te vinden.

Dag 3-4 Farallon en Santa Fé: een duik in de zee en de watervallen

Met onze huurauto vertrokken we langs de Pacifische kust richting Santa Fé. Onderweg maakten we een lunchstop bij Farallon, ook wel Playa Blanca genoemd. Op dit witte strand staat het restaurantje Pipa’s dat lokale vis serveert. Na een paar uur op een strandbed en in de zee te hebben gelegen, vervolgden we onze weg naar de eindbestemming. Een kleine cruciale inschattingsfout aan mijn kant over de afstand zorgde ervoor dat we (of eigenlijk mijn vader) het laatste uur door de bergen in het pikkedonker moest rijden, tussen de voetgangers en honden op straat. Tip: vertrek dus op tijd zodat je er voor het donker bent.

Onze bestemming was hotel Anachoreo en het voordeel van het in het donker aankomen is dat je niet ziet waar je bent aangekomen. De volgende ochtend vroeg genoten we dus extra van ons kopje koffie met het geweldige uitzicht over het dal.

Uitzicht hotel Anachoreo, Santa Fe Panama

Twee vrouwen die bij het hotel werken, namen ons mee naar drie watervallen, zogenaamd “niet zo ver lopen”. Na ruim een uur flink omhoog klimmen door de jungle terwijl je je soms afvroeg wat nou het pad was, kwamen we oververhit aan bij een frisse waterval waar we heerlijk konden afkoelen. Na te zijn opgedroogd in de zon liepen we terug langs een pad met vlinders in heel veel verschillende kleuren. Niet makkelijk te vinden, maar de moeite waard omdat je daardoor de watervallen voor jezelf hebt. Dus wil je hier een bezoek aan brengen informeer dan bij hotel Anachoreo.

Na deze hike waren we weer toe aan een lunch. Bij een lokaal tentje waar een groep mannen aan de bar met een biertje hun weekend stonden te vieren, aten we ceviche (zeevruchten in limoensap) en patacones (gefrituurde banaan in deeg) en gefrituurde kip. Ze houden hier van frituren.

Dag 5-6 Las Lajas en Boquete: lunchen aan de Pacific en exotische vogels in Boquete

Quetzal BoqueteNa twee dagen Santa Fé stapten we weer in de auto richting Boquete. Voor de lunch hielden we een tussenstop bij playa Las Lajas, het 20 kilometer lange strand aan de Pacifische kust. Daarna reden we verder en kwamen we aan in Boquete. Boquete ligt in een dal tussen bergen en de vulkaan Baru en is een stuk meer toeristisch dan Santa Fe. We verbleven buiten het dorpje bij het hotel Palo Alto Inn. Ons hotel was gelegen in een prachtige kleurrijke tuin waar je continu kolibri’s en andere vogeltjes ziet rondvliegen. In Boquete deden we weer een hike, de ‘Pipeline road’. Alleen al de weg naar de start van de trail was echt sprookjesachtig met riviertjes met rotsen en bloemen. Super mooie omgeving is het daar. Ongeveer anderhalf uur liepen we door de natuur omhoog naar een waterval. Op de heenweg hoorden we exotische vogels en apen maar we zagen ze niet. Toen we terugliepen zagen we een Quetzal. Een aquakleurige vogel met een enorm lange staart en een felblauw kuifje. Dat was een gelukje want die zie je niet zo makkelijk en vele vogelliefhebbers lopen hiervoor in alle vroegte die trails af op zoek naar deze kroonjuweel. Ja, wij zijn echte vogelspotters geworden.

Dag 7-8-9 Bocas del Toro: genieten van het Caribische leven

Isla Bastimentos, Bocas del TorroVanaf Boquete ben je bijna ter hoogte van Bocas del Toro maar helaas kun je daar niet doorrijden naar de Caribische kust. Wel kun je een stuk afsnijden, wat wij per ongeluk deden, waardoor je door heel mooie weidse natuur rijdt over spannende bruggetjes. Dit was absoluut de mooiste autorit, waardoor de afstand wat minder erg werd. We leverden onze auto in bij Changuinola, waar de Chiquita banaan onder andere vandaan komt. We namen daarna bij Almirante de boot naar Bocas del Toro en nog een watertaxi naar Isla Bastimentos, waar we een appartement hadden geboekt. Met een geweldig uitzicht op de zee en andere eilanden genoten we in de loungebanken en hangmat van ons witte wijntje na deze lange reisdag. Met een watertaxi lieten we ons de volgende dag naar een verlaten strandje varen om te snorkelen. Onderweg zagen we ineens dolfijnen dichtbij ons bootje, een geweldige ervaring! Omdat onze watertaxi ons was ‘vergeten op te halen’ bracht een andere boot ons gelukkig terug naar Isla Bastimentos. Tegen de avond namen de boot naar Bocas Town, waar we de lekkerste sushi ooit hebben gegeten. In het donker met een hemel vol sterren voeren we ’s avonds terug naar ons appartement, terwijl een man voorop de boot met een zaklamp op zijn hoofd als bootlicht fungeerde.

Zeilen Bocas del TorroDe volgende ochtend was alweer de laatste dag op Bocas del Toro. Om dit goed af te sluiten deden we een zeiltocht met een catamaran naar Playa Estrella (bekend om de zeesterren) en zeilden we terug naar een snorkelplek, coral garden, waar we vele kleurrijke visjes en koraal zagen. Om de tocht perfect af te sluiten zeilden we aan het eind van de dag met een biertje terug naar Bocas del Toro.

Het waren perfecte negen dagen. Ondanks het naderende regenseizoen hadden we super goed weer met veel zon, en enkele regenbuien tijdens het rijden of ’s nachts. Als je van een beetje autorijden houdt, kun je in negen dagen enorm veel van Panama zien en is deze route een aanrader.

Route rondreis Panama

Where we go next…

Vanaf Bocas del Toro zijn we weer terug naar Panama-Stad gevlogen om door te reizen naar Puerto Lindo, een havendorpje aan de Caribische kant. Hier stappen wij namelijk op de boot om in vijf dagen via de San Blas eilanden naar Colombia te zeilen. Met dit mooie avontuur sluiten wij Panama af en daarmee Midden-Amerika. In ons volgende artikel geven wij een overzicht van alle landen die we tot nu toe hebben bereisd afgelopen zeven maanden en hoe wij die landen elk ervaren hebben.