ometepe vulkaan
Midden-Amerika, Nicaragua, Reizen

Één met de natuur op vulkaaneiland Isla Ometepe

Het vulkaneneiland Isla Ometepe is enorm populair onder de reizigers. Het is een eiland gelegen midden in het grootste meer van Nicaragua. Op dit eiland staan twee vulkanen, de actieve vulkaan Conception en de slapende vulkaan Maderas. Ook locals zeggen dat dit toch wel een highlight is van Nicaragua. Dus besloten we vanaf Granada met een tussenstop bij het hostel Treehouse, dat ook echt een boomhut is, af te reizen naar San Jorge om daar met de boot het meer over te steken naar het eiland.

Badplaatsje San Jorge

Onder andere vanwege het erg gezellige bezoek aan de Treehouse dichtbij Granada, zagen wij die boottocht aan het einde van de middag niet meer zo zitten. We besloten daarom last minute een hotelkamer te boeken om de volgende morgen vroeg de boot te pakken. Er stoppen weinig mensen in deze plaats, omdat dit slechts gebruikt wordt als oversteekplaats. Maar deze plek heeft wel zijn charme en een heerlijke lokale specialiteit; de vissoep.

San jorge

Dat San Jorge zo sfeervol was had mogelijk te maken met een lokaal feest waardoor het hele strand vol stond met Nicaraguaanse families die samen aan het drinken, dansen en eten waren. In ieder geval was het een erg gezellige plek om lekker een dag het leven op het strand te bekijken en te genieten van de beste vissoep die we ooit hebben gegeten.

Poepen op rijst en niet meer douchen

Eenmaal aangekomen op Isla Ometepe kwamen we, na een busrit van nog een uurtje, aan bij het hostel dat we voor ogen hadden, finca El Zopilote in Santa Cruz. Een eco-boerderij in de meest prachtige omgeving waar we de mooiste vogels zagen. Ze hebben een restaurant waar alleen verse onbewerkte producten worden geserveerd en er is dus ook een  mogelijkheid om er te slapen. Om de boerderij en de voorzieningen niet over te belasten, zit er wel een limiet aan het aantal slaapplekken.

Vogel isla ometepe

De finca werkt op basis van permacultuur. Ik heb mij er even in verdiept en geleerd dat de gedachte wordt nagestreefd dat alles op de wereld gelijkwaardig is. Van mensen tot dieren en tot planten. Het gaat om het creëren van een duurzame en ecologische omgeving. Op zichzelf echt een goed initiatief en goede manier van werken, met name als je kijkt hoe slecht er met de natuur wordt omgaan in de rest van Nicaragua. Afval wordt door mensen gewoon op straat gegooid en de bermen liggen dan ook vol met plastic en ander afval.

Op finca El Zopolite pakken ze het dus anders aan en de uitwerking hiervan zie je terug in onder andere de compost toiletten. Oftewel een gat in de grond. Het zijn WC’s  met een gebruiksaanwijzing; het is enkel bedoeld voor ‘de grote boodschap’ en er dient naderhand twee kopjes rijst overheen te worden gegooid. Even voor de verbeelding; als je dus boven dat gat hangt, dan voel je de warmte daaruit omhoog komen. Het zal effectief zijn en goed voor de wereld, maar het is niet voor iedereen zijn of haar comfort zone weggelegd.

Ik heb ook geleerd dat je er ook rekening mee moet houden dat dit soort dingen bepaald gedrag van mensen aantrekt. Dat mensen bijvoorbeeld helemaal niet meer douchen als ze op zo’n eco-boerderij verblijven, onder het motto ‘alles moet natuurlijk zijn’. Dat moet in principe iedereen zelf weten, maar toen ik met m’n ogen dicht ineens een indringende geur binnen kreeg, en bleek dat dat geen ontstopt riool was maar een langharige ongedouchte man langs kwam zweven, vond ik wel dat hij het ‘short showers’ bordje die in de buitendouche hing wel erg serieus nam. Als hij dat bordje al überhaupt ooit heeft gezien..

Finca el zopilote

Ondanks dat ik denk dat deze plek de mooiste plek is van het eiland, waar je uren kunt rondlopen in de natuur en een uitkijktoren van bamboe kunt beklimmen waar je over het eiland en meer uitkijkt. En ondanks dat het de plek was met het liefste personeel en het lekkerste eten wat we in tijden hadden gegeten, was de klik met onze medebezoekers ver te zoeken. Dus dan maar eens ontdekken wat er nog meer op het eiland te doen is..

Fietstochtje over het eiland Isla Ometepe

Santa Domingo isla ometepe

We huurden twee mountainbikes en maakten een fietstocht richting Ojo de Agua. Een natuurlijk zwembad waar het heldere frisse water afkomstig van de rivier wordt opgehoopt door een dam. Terwijl we naar het plaatsje Santa Domingo fietsten dat aan het meer met een strand ligt, zagen we de vulkaan Conception aan onze linkerzijde steeds groter worden, een mooi gezicht. In Santa Domingo is een tussenstop de moeite waard. Wij hebben daar even geluncht en over het strand gelopen met uitzicht op de inactieve met bos begroeide vulkaan Maderas.

Aap isla ometepe

Toen we naar onze fiets terugliepen zagen we ineens twee capuccino aapjes in de bomen hangen. Dat is toch de leukste manier om dieren te zien, spontaan en midden in de natuur. In het water van Ojo del Agua zijn we heerlijk afgekoeld van de hete fietstocht in het heldere water. Na te hebben genoten van een verse kokosnoot zijn we weer teruggefietst en hebben we ons voorbereid op de volgende bestemming…

Ojo del Agua

Where we go…

..de Pacifische kust! San Juan del Sur. Jip vertelt in de volgende post over onze ervaring van het backpackersfeest Sunday Funday.