Maya ruines
Guatemala, Midden-Amerika, Reizen

Kamperen in Tikal en de weg naar Belize

Na Rio Dulce was het tijd voor onze laatste bestemming van Guatemala, Tikal, waar één van de grootste Maya ruines te vinden is. De ruines liggen midden in de jungle, en het geeft een nog wat ongerepter beeld dan Palenque in Mexico naar mijn idee. Je hebt hier geen rechte looppaden en we hebben er een hoop dieren gezien, zoals brulapen, een vos en de zogeheten witsnuitneusbeer.

vos in tikal

Lang leve de toeristenmolen

Voordat we in Tikal kwamen moesten we de bus nemen vanaf Rio Dulce. Tot nu toe hebben we ervaren dat het in Guatemala niet zo gemakkelijk is om buiten de toeristenroute te blijven. Je betaalt of een andere prijs of je wordt in een ander busje gezet, zoals ook hier het geval was. We namen een lokale bus naar Flores, om vanaf daar een chickenbus te nemen voor het laatste stuk naar Tikal. Toen ineens de bus stopte en werd omgeroepen dat we in Flores waren stapten we uit. Pas toen we met onze backpacks buiten stonden en om ons heen keken zagen we dat er alleen maar toeristen waren uitgestapt en de rest nog in de bus zat die alweer was doorgereden. We waren nog helemaal niet in Flores, maar moesten nog ongeveer 3 kilometer. We werden in een shuttle gezet door een man die perfect glad Amerikaans sprak en tegen ons aan begon te tetteren en van alles wilde verkopen zoals te dure entreekaartjes voor Tikal. Vervolgens wilde hij ons in een veel te dure shuttle naar Tikal zetten en toen we weigerden, dreigde hij dat er die dag geen enkele bus meer ging en we vast zouden komen te zitten in Flores. Gelukkig is dit niet de eerste keer dat zoiets gebeurt, dus bang werden we er niet meer van. We bleven bij ons standpunt en doordat niemand in het busje inging op zijn verkooppraatjes dropte hij ons met een chagrijnig gezicht af op uiteraard een zeer onlogische plek in Flores.

De gewone bus waar we eerst in zaten reed uiteraard gewoon naar het busstation, waar we dan hadden kunnen overstappen en met geen probleem in Tikal aankwamen. Nu moesten we zo snel mogelijk met een tuktuk bij het busstation zien te komen. We misten net de bus maar de aardige chauffeur pakte een binnendoorweg waardoor we de bus alsnog konden opwachten en instappen. Met een chickenbus reden we het laatste stuk door de jungle naar Tikal. Het koste wat moeite maar het was ons gelukt!

bus tikal

Kamperen in de jungle

Omdat we onze tent bij ons hebben, kamperen we graag wanneer het kan. In Tikal kun je ook kamperen, dus bij het hotel Jaguar Inn hebben we onze tent neergezet. Het voordeel is dat je dan om zeven uur ’s ochtends direct het park inlopen zodat je de hordes toeristen voor bent. Nu ging het toen wij er die dag waren toevallig keihard regenen, en hield dat ook niet meer op. Toen we ’s ochtends vroeg de harde regen op onze tent hoorden kletteren, hebben we ons nog maar een keer omgedraaid en zijn we die middag met paraplu het park ingelopen. Naast de mooie ruines zie je exotische dieren die in het nationale park rondlopen. Het was de eerste keer dat ik een aap in de boom zag slingeren, dus dat was een bijzonder moment!

witsnuitneusbeer

En tot slot kun je een tempel opklimmen om te genieten van een mysterieus uitzicht over de jungle en het gebrul van de brulapen die in de verte in de bomen slingeren.

Maya tempel

Where we go…

Vanaf Tikal gingen we de grens over naar Belize. Veel reizigers gebruiken deze grensovergang, maar nemen dan de shuttle vanaf Flores. Ik kon tot nu toe nergens vinden hoe je deze rit vanaf Tikal zelf het beste kunt doen. Dus voor de volgende reizigers zal ik hier uitleggen hoe je dit het best kunt doen.

Grensovergang Tikal – Belize

Het kan zeer gemakkelijk en goedkoop met lokaal busvervoer en je hebt dus geen dure shuttle nodig vanaf Flores. Pak eerst vanaf Tikal bij de informatiebalie van het park de bus naar Ixlu ook wel bekend als El Cruce, oftewel het kruispunt. Je kunt de bus herkennen aan een rood kruis. Deze bussen vertrekken meerdere keren in de ochtend, momenteel om 6:30 uur en 9:00 uur. Je kunt de bustijden eventueel vragen aan het hotel waar je verblijft, maar let erop dat je altijd zelf naar je bus loopt en je niet bij het hotel wacht. Hoe aardig het voorstel ook klinkt van de hotel eigenaar dat hij wel zorgt dat de bus je op haalt bij het hotel. De kans bestaat dat de eigenaar dan een praatje maakt met de buschauffeur. Hierdoor betaal je namelijk drie keer zoveel, zoals wij helaas hadden. De normale prijs is 20 quetzal (€2,30). Men probeert vaak meer te vragen of te weinig wisselgeld terug te geven, dus let op wat jouw medereizigers betalen en wat je terug krijgt van de chauffeur.

Stap uit bij El Cruce en steek de weg over zodat je aan de andere kant van de weg staat. Er staat daar een bordje met de naam Melchor de Mencos, dit is de weg naar Belize. Om de paar minuten komt er een wit busje langs die roept wat hun bestemming is. Wij hebben slechts één minuut gewacht en konden toen instappen. Dit kost je wederom 20 quetzal (€2,30).

Na ongeveer twee en een halfuur uur kom je aan bij Melchor de Mencos, de plaats voor de grensovergang. Vanaf het busstation is het vijf minuten lopen naar de grens. Na even in de rij te staan voor een stempel, eventueel wat geld te wisselen ben je aangekomen in Belize en staan de collectivo’s (goedkope gedeelde taxi’s) klaar om je naar je volgende bestemming te brengen in dit gezellige Caribische land!

De route naar en van Tikal

Zie hier onze volledige route van Río Dulce naar Tikal en van Tikal naar de grens van Belize.