Bonaire_zee
Bonaire, Midden-Amerika, Vakantie

Een tropische vakantie op Bonaire

Bonaire huisOver vier weken zitten wij in het vliegtuig op weg naar Midden Amerika. Ons afscheidsfeest is gepland en de uitnodigingen zijn verstuurd. De tijd vliegt ineens voorbij dus het komt allemaal steeds dichterbij. Ik ben nog nooit in Midden Amerika geweest dus fantaseren over die landen waar wij naartoe gaan kan dus maar tot op zekere hoogte, aangezien ik mij er nog niet helemaal een voorstelling van kan maken. Maar met onze eerste bestemming Cuba in het verschiet, denk ik vaak aan mijn eerste bezoek aan de Caraïben op Bonaire terug.

Met dat ik dit schrijf verlang ik naar het moment dat ik op een strand van de Nederlandse Antillen lig met een cocktail in mijn hand. Bonaire, ook wel Bonjère genoemd. Zo noemde ik het namelijk toen ik als 11-jarig meisje met mijn vriendinnetje met het AVRO programma Zipzoo Coördinaat X een expeditiereis won naar Bonaire. Vier dagen hebben we opnames gemaakt van ons bezoek aan dit eiland, duiken met zeeschildpadden op Klein Bonaire en het voeden van babygeitjes. Ondertussen genoten we van de kleurige huisjes en het heerlijke weer! De BBQ’s in de avond op het strand in de warme avondzon ben ik nog steeds niet vergeten. Wat een goede sfeer op Bonaire. Dus ging ik terug, twee jaar geleden met mijn moeder. En ik wil nog een keer! Mijn moeder gaat sindsdien elk jaar (jaloers!!). Mensen zeggen wel eens, het eiland is zo klein, daar ben je toch zo uitgekeken? Maar nee, eenmaal geproefd van de sfeer op de Nederlandse Antillen was voor mij genoeg reden voor nog een bezoekje!

Een ontspannen vertrek richting Bonaire

De dag van vertrek zat ik eigenlijk midden in een verhuizing. Ik kan je vertellen, je koffer pakken terwijl al je spullen in verhuisdozen staan is echt relax, not. Maar ik ging samenwonen! Ik had bedacht dat het handig was dat ik op de dag van verhuizing op vakantie was (stiekem zodat Jip al onze spullen kon verhuizen, maar helaas… ook Jip had een weekje skiën gepland net de week voordat ik ging. Goeie timing wel 😉 Een halfuur voor we naar het vliegveld vertrokken stond ik nog de koelkast schoon te maken en muren te verven. Geheel ontspannen ging ik dus op vakantie. We vlogen heel vroeg ’s ochtends dus sliepen in het Ibis hotel.  Na een lange maar goede vlucht kwamen we aan op Bonaire! Een stap uit het vliegtuig en de warmte sloeg je tegemoet, die trouwens zeer welkom was! Lekker weg van de winter in Nederland en terechtkomen middenin de zomer. Perfect voor ons. We haalden onze huurauto op en reden naar het appartement.

Een oase van rust in Hamlet Oasis

Hamlet oasisWe verbleven in een appartement op het bungalowpark Hamlet Oasis op ongeveer 3 km van de hoofdstad Kralendijk en 100 meter van het strand. Als je een auto huurt is dit een goede uitvalsbasis.  Een prima appartement met zwembad waar we na een dag rondtoeren nog even een gin tonic dronken en genoten van de laatste zon. In het keukentje van het appartement konden wij ons ontbijt en diners bereiden en hiervan op ons eigen terras genieten. Vergeet alleen geen anti muggenspul mee te nemen, want hoewel je je ogen uitkijkt over de hoeveelheid mooie vogeltjes die naast je vliegen, tegelijkertijd word je ook lek gestoken door de muggen. Voor liefhebbers van wifi moet je zorgen dat je vraagt naar een huisje dichtbij de receptie want daar schijnt het internet goed te zijn. Bij het appartement zelf moet je dus niet zoveel verwachten van de wifi en moet je het doen met genieten van de mooie omgeving zonder de online wereld. Een oase van rust dus 😉 Ook geen straf!

Mangrovetour, een relatietest in de natuur

flamingo bonaireHet was een veelzijdige kanotocht door de mangrove van Bonaire. Prachtige wereld daar op het water en je kroop letterlijk door de mangrove met je kano. We moesten er in de vroege ochtend zijn en kwamen nog bijna te laat doordat we plotseling een horde flamingo’s en geitjes tegenkwamen. Die moesten natuurlijk op de foto. Eenmaal daar aangekomen nam een absolute natuurkenner van alles wat leeft boven en onder water in Bonaire ons mee het water op voor een tour door de mangrove.

Overigens is het schijnbaar ook een goede test voor je relatie om in zo’n kano door de smalle routes te wringen zonder de takken af te breken van het beschermde natuurgebied. Het vereiste wat teamwork, en schijnbaar was niet elk stelletje hiervoor gemaakt. Een stel dat met ons mee was, is in ieder geval niet geslaagd. Maar mijn moeder en ik waren natuurlijk goed op elkaar afgestemd dus dit ging ons gemakkelijk af! Nadat we ons door een heel stuk mangrove heen worstelde zonder iets kapot te maken van de ongerepte natuur, kom je ineens uit op een heel groot stuk open water. We staken het open water over en zagen toen ineens zeeschildpadden met hun kop boven water komen. Een erg mooi gezicht was dat.

Scuba Diven met mijn moedertje!

Duiken Dit was gaaf! Ik bedoel Scuba diven is natuurlijk al vet, maar om het met je moeder te doen is helemaal leuk. De onderwaterwereld van Bonaire is prachtig. Zoveel kleuren vissen en zulk mooi koraal. Binnenkort komt er een video online met die mooie beelden hiervan.  Je hebt op Bonaire overal grote witte stenen liggen langs de weg met namen erop zoals het bekende ‘1000 steps’ waar het duiken ontzettend mooi schijnt te zijn, dus als je er komt om te duiken is het slim om daarop te letten. Wij gingen dit keer duiken bij het Plaza Beach Resort van Van der Valk, waar je ook heerlijk kunt genieten van het strand en de leuke bar daar. Toen ik 11 was heb ik ook gedoken op Bonaire met mijn vriendinnetje en toen doken wij vanaf Klein Bonaire. Dat is ook echt een aanrader! En als je niet wilt duiken dan zie je met snorkelen ook heel veel moois onder water.

Het eiland rond

slavenhuisjesWe gingen vaak met onze auto (echt een must trouwens daar) gewoon het eiland rondrijden. We ontbeten bij het appartement en bedachtekunstwerk zeen een route. Één dag verkenden wij het zuiden van het eiland. We vertrokken richting Pink Beach en onderweg reden we langs de slavenhuisjes. Aan de andere kant van de weg lagen in het vooruitzicht de roze zoutvelden met allemaal poserende flamingo’s ervoor. De prachtige kleuren van de zee en de knalwitte bergen zout met knalroze flamingo’s gaven een indrukwekkend uitzicht. We reden verder langs de vuurtoren van het eiland op het meest zuidelijke puntje van het eiland. Daar zie je allemaal kunstwerken langs de weg waar mensen aangespoelde voorwerpen in takken hangen, zoals schoenen en plastic speelgoed.

Sorobon beachEven doorrijden en dan kom je aan in het windsurfgebied. ik heb nog nooit echt gewindsurft maar het lijkt perfect daar. Superhelder water en helemaal vol met surfers. We hebben op Sorobon Beach genoten van een cocktail en gerelaxt op een strandstoel. Daarna vervolgden wij onze weg door de natuur en hobbelige wegen en reden via het oude Rincon weer terug naar ons appartement. Een heel leuk ouderwets plaatsje om doorheen te rijden.

De dag daarna reden wij richting het Noorden van Bonaire. Een groot stuk van het Noorden is onderdeel van het Washington Slagbaai National leguaan groenpark. Een natuurpark waar ze hun best doen de dieren en de natuur te beschermen. Je kunt door het hele park rijden en zo kom je enorm veel leguanen en flamingo’s tegen. Ook als je wat dieper de natuur in loopt tussen de kleine weggetjes door kom je bijzondere vogels tegen. Verder is het water van de zee dat tegen de grote rotspartijen aansloeg een heel mooi gezicht.