poelen bij semuc champey
Guatemala, Midden-Amerika, Reizen

De prachtige omgeving van Lanquin en Semuc Champey

Na onze tijd in Antigua vertrokken we met de bus naar Lanquin. Een dorpje dat op ongeveer 40 minuten afstand ligt van Semuc Champey. Semuc Champey is een natuurreservaat met turquoise poelen waar je in kunt zwemmen. Voor deze highlight gingen wij naar Lanquin. Onderweg was ons verteld dat we dan moesten verblijven in de Zephyr Lodge vanwege het mooie uitzicht en een lekker zwembad. Na een zeer haarspeldbochtrijke tocht tussen ontzettend veel tropisch groen, wat ons een beetje aan Baracoa deed denken, kwamen we aan. De gezellige tijd op deze plek vergeten we niet meer!

Onvergetelijke tijd bij de Zephyr Lodge

De Zephyr Lodge. Iedereen die je tegenkomt die er is geweest reageert hetzelfde als je het over dit hostel begint. Namelijk met een kreun voor de herinnering naar je katers en een opmerking over je lege portemonnee na dit bezoek. In dit hostel wordt gewerkt met een tapsysteem. Vanaf het moment dat je binnenkomt en je na een lange hete busreis je eerste cocktail bestelt wordt er een rekening geopend voor alle kosten zoals je overnachtingen, drankjes, eten en tours. Op dag van vertrek reken je af. Het gevaar is natuurlijk dat je het niet direct voelt in je portemonnee en het bestellen daarom erg gemakkelijk gaat. Vooruit, nog eentje dan! Je kunt trouwens wel steeds tussendoor vragen hoe hoog die is. Trouwens nog een leuk weetje! Als je drie nachten blijft krijg je de vierde gratis. En die vier nachten ga je je wel vermaken daar!

poolbar zephyr

Aan het begin van de avond kwamen we aan in Lanquin zonder reservering. Toen we bij het hostel aankwamen bleek het volledig volgeboekt te zijn. Gelukkig hadden wij een redmiddel, onze tent. Met een prachtig uitzicht over de bergen konden wij ons tentje neerzetten voor een paar euro. Alleen maar voordelen! Dat scheelde namelijk weer voor de rekening en we hoefden niet in een volle dorm te slapen maar hadden ons priveplekje.

2016-01-30 09.40.09-1

Het is zeker niet gelogen, dat het een prachtige plek is. Je zit er midden in de natuur waar je de rivier hoort kabbelen en het hostel heeft een bloemrijke tuin met een infinity pool met een bar en jacuzzi. Hier konden we wel even bijkomen van onze zware klim op de vulkaan Acatenango. De week dat wij er zaten was er een ontzettend gezellige groep en de vrolijke Nederlandse barmannen en de vrienden die op bezoek waren, waren goede sfeermakers. Zo hebben we naast het relaxen in het zwembad aan de bar met ongeveer 45 man getubed over de rivier in Lanquin, georganiseerd door de eeuwig enthousiaste barmannen. Met een biertje in je hand kabbel je zo’n drie uur lang in een opblaasband over de stromende rivier tussen de bosrijke omgeving. Met een groep van 45 man en de zon die schijnt is dit natuurlijk alleen maar gezellig.

FB_IMG_1458232844031

Zephyr’s kanttekening

Zephyr Lodge biedt alle faciliteiten aan waardoor je niet van het terrein af hoeft te komen en eigen consumptie niet is toegestaan. Dat is in principe prima, maar de lokaal gerunde restaurants en supermarktjes zien je met een bus door het dorp rijden maar profiteren weinig van je komst. Zelfs met de tour naar Semuc Champey (lees hieronder) bieden ze een lunchpakketje aan wat onnodig is want op die dag kom je genoeg vrouwtjes op straat tegen die diverse heerlijke lunches bereiden. Dit wordt je niet verteld van te voren dus als je dit niet weet kom je ook daar met je broodje van de Zephyr Lodge aan. Als ze de locals hier iets meer bij betrokken, hadden we mogelijk wat minder boze gezichten gekregen.

Een bezoek aan Semuc Champey

Waar we vooral voor kwamen was Semuc Champey. Het is niet heel makkelijk te bereiken maar het was het enorm waard. Vanuit de Zephyr Lodge vertrokken we met een groep voor een dagtour naar Semuc Champey. Voordat we bij de turquoise poelen kwamen, gingen we eerst met een kaarsje in je hand een donkere ondergelopen grot in. Klauterend over rotsen, gladde ladders en watervallen ga je die grot door. Uiteraard zonder enig veiligheidsvoorschrift en moest je maar gewoon vertrouwen op je gids. En op degene die voor je liep trouwens, die je kon waarschuwend voor stenen in het water waar je anders tegenaan trapte. Toen ik vroeg of er wel eens mensen gewond raakte, zei de gids; ja, maar alleen maar domme mensen..

rivier semuc

Toen we de grot weer uit waren en langs een enorme schommel kwamen die je het water in slingert was ik vastberaden om dit te doen. De gids zou ‘jump’ zeggen wanneer ik het water in moest springen van de schommel. Ik was even vergeten met wat voor een vaart ik over het water slingerde, toen ging ik headfirst het water in en kon ik vervolgens twee weken niet meer normaal ademen of omkijken. Zie hieronder hoe dit eruit zag.

Gelukkig was de volgende activiteit tuben over de helderblauwe rivier dus kon ik al kabbelend even bijkomen en genieten van de mooie omgeving.  Hierna was het tijd voor het hoogtepunt van de tour, namelijk Semuc Champey. Met een korte hike door de bossen kom je bij het uitkijkpunt aan.

Semuc champey familie

Vervolgens liepen we naar beneden en namen we een verkoelende duik in alle heldere poelen. Een heerlijke plek om een middag door te brengen met mooi weer. Dus als je in Guatemala bent maar je twijfelt of je de lange reis ernaartoe wil trotseren, wij vonden het aboluut de moeite waard.

Where we go . . .

Na deze prachtige plek was het tijd om onze weg te vervolgen naar het oosten, richting Rio Dulce.. Lees de volgende keer hoe onze tijd daar was.