Fuego
Guatemala, Midden-Amerika, Reizen

De beklimming van de vulkaan Acatenango [video]

‘Do it BIG or go HOME’ lees ik op het shirt van de gids van de overnighttour op de vulkaan Acatenango. Na deze beklimming snapte ik dat met BIG de vulkaan Acatenango werd bedoeld.

Een van de hoogtepunten van onze reis en waarvoor we in Antigua kwamen was het beklimmen van de vulkaan Acatenango. Al voordat we op reis waren, las ik ervaringen van andere reizigers over deze hike. Reisblogger Reismeisje noemde het ‘de gaafste vulkanenhike ever’. Toen we de stad Antigua binnenkwamen zagen we gelijk die avond lava uit de zeer actieve vulkaan Fuego spuwen. Dit is de vulkaan waarop je uitzicht hebt als je de vulkaan Acatenango beklimt. Dat beloofde dus wat spectaculairs.

Actieve vulkaan Acatenango Antigua

De avond voor vertrek kwamen we allemaal samen bij OX expeditions, de organisatie waarmee we de vulkaan gingen beklimmen. De gidsen stelden zich voor en gaven een briefing over de route die we gingen lopen. We kregen tips over goede kleding en schoenen, snacks die je mee moet nemen en hoe je je backpack het best kunt inpakken. Een backpack? Ja inderdaad, met een volle backpack loop je namelijk zes uur lang naar de top van de vulkaan, berg op dus. Enige voorbereiding was daarom wel vereist

De avond voor vertrek sliepen we in het hostel Base Camp dat in hetzelfde gebouw is gevestigd als OX expeditions, zodat we om 04:30 uur ’s ochtends alleen uit ons bed hoefde te rollen.

De dag des doods

Een beetje zenuwachtig stapten we de shuttle in richting de voet van de vulkaan. Luidkeels zingende belieber meisjes zaten achter ons, maar hoe dichter we bij de voet van de vulkaan kwamen, hoe stiller ze werden. Nu ging het toch echt beginnen. Met ieder een stok in zijn hand en een backpack op de rug, of op de rug van een paard voor de pussies onder ons, klommen we stap voor stap in de brandende zon in het zware zand omhoog. Het was nog maar een uur of zeven in de ochtend, maar al bloedheet. Vergeet dus ook geen pet of sjaal om je te beschermen tegen de felle zon. Daarnaast ga je enorm de hoogte in, waar bijna iedereen wel op een bepaalde manier last van krijgt en is het dus belangrijk om veel te blijven drinken en eten.

Beklimming Acatenango OX expeditions

In etappes naar het hoogtepunt

De klim bestaat uit vier gedeelten. Eerst liepen we door akkerlanden, vervolgens door een dichtbegroeid oerwoud met lianen en tropische bomen. Daarna klommen we tussen de wolken in een cloud forest waar al wat minder groeit en keken we uit op andere vulkanen in de verte. Deze drie onderdelen worden als het zwaarst ervaren. Elke stap die je zet is in zwaar en log zand en gaat stijl omhoog. Het fijne was wel dat we dit in etappen deden met korte pauzes om even op adem te komen. Na ongeveer vier uur klimmen kwamen we aan op de lunchplek.

Beklimming vulkaan

Tot slot, na een lekkere lunchpauze met prachtig uitzicht, loop je het laatste stuk door een alpine forest tot je voor je ineens vulkaan Fuego ziet roken. Dit gedeelte is niet zo zwaar en veel minder stijl. Sommige stukken zijn zelfs vlak. Dit geeft je de kans om veel om je heen te kijken en te genieten van de bijzondere natuur. En dan ineens na anderhalf uur is daar het einde in zicht en kom je met een applaus van de gids aan op de campsite. Bloedheet en met trillende beentjes kom je aan onder de bemoedigende woorden: ‘You’ve made it!’.

Vulkaan fuego

Jip en ik hadden onze eigen tent mee dus met de opening van de tent naar de vulkaan Fuego hadden we een perfect plekje. Daarna kwam iedereen rustig bij en genoot van het uitzicht op het wolkenveld rondom de vulkanen Fuego en Agua.

Uitzicht Acatenango

De gidsen staken het kampvuur aan en warmden de pakken rode wijn op aan het vuur. Met een glas wijn en pasta genoten we van de zonsondergang die zorgde voor een regenboog aan kleuren in de lucht. Zo met zijn allen rondom het vuur met de lucht vol sterren kregen we een ultiem geluksmoment. Moe maar voldaan kropen we onze tent in om bij te slapen, voordat we de volgende ochtend om 03:30 uur op moesten staan, om het laatste stuk te klimmen naar de top van de vulkaan.

kampvuur acatenango vulkaan

Op naar de krater

De woorden ‘You’ve made it’ van de vorige dag klopten niet helemaal. We waren er nog lang niet. Die laatste twee uren naar de top waren namelijk zwaarder dan die zes uur klimmen de dag daarvoor. In het pikkedonker klim je omhoog en bij elke stap die je zet glij je weer een halve stap naar beneden door het losse zand. Daarnaast word je door de hoogte een beetje draaierig en kortademig. Wat een lol denk je nu vast. Maar uiteindelijk, toen we eenmaal echt op de top waren van de vulkaan en in de zwarte krater keken en de zon zagen opkomen op het topje van de wereld, was dit toch wel weer een mooie traktatie.

Top vulkaan Acatenango

Een koude beloning bij terugkomst

Na het genieten van de zonsopgang was het tijd voor de afdaling. Een voordeel daarvan is dat je niet zo uitgeput raakt, maar alsnog is het zwaar omdat je jezelf bij elke stap tegen moet houden om niet verder te glijden door de steilheid en het losse zand. Er werden dus ook een hoop uitglijders gemaakt die terugtocht. Na uren afdalen was daar uiteindelijk het einde in zicht en werden we door de gidsen opgewacht met een heerlijk koud biertje. Die hadden we wel verdiend en hij smaakte lekkerder dan ooit!

Terugkomst Acatenango

Video Acatenango overnight tour

Bekijk hieronder onze video special van deze overnight tour om een beeld te krijgen van ons lijden en een indruk te krijgen van de prachtige omgeving waar we in liepen.

Heb jij deze tocht ook gedaan of staat deze klim op de planning? Wij zouden het in ieder geval aanraden aan alle avonturiers!